Ansvarlige lærere: AT/CA/KA/SE
Tirsdag i uge 11 skal vi til Odense på tur. Et af besøgene er i Odense Zoo, hvor vi med skoletjenesten skal have et forløb om Dyr & etik. Inden turen skal I lave denne opgave som forberedelse til besøget. Formålet er at komme ud af huset + reflektere over menneskers behandling af dyr + etiske ansvar.
I nogle lande har det traditionelt eller historisk set været tegn på styrke at have en tiger. Betegnelser som kæledyr er blevet sat på mange eksotiske og vilde dyr, som på ingen måde kunne tilpasse sig livet som kæledyr. Hvad er ”rigtigt” og ”forkert”? Diskuter mundtlig nedenstående spørgsmål, markeret med FED skrift.
Er det i orden at holde dyr i fangenskab, og hvor går grænsen?
En chimpanse har en relativ høj intelligens, og alligevel holder man den både som kæledyr og i fangenskab i zoologiske haver verden over. Nogle dyr, som eksempelvis elefanter og aber, trænes til at være turistdyr, mens andre trænes til at udføre opgaver for mennesker.
Er det fornuftigt, at den amerikanske flåde træner søløver til at hente værktøj for deres dykkere, og er det i orden, at elefanter bliver trænet til at bære turister?
Skal aber i fremtiden stadig plukke kokosnødder for mennesker?
Hvor går grænsen?
Besvar desuden nedenstående ark skriftligt!
Deadline: Onsdag kl. 22