Ansvarlig lærer: AR/JA
I ugeopgaven i sidste uge arbejde I med følgende:
- Del jeres oplevelser med spillet med hinanden: Hvilket land var du en del af? Hvordan gik det for jer? Hvad var din rolle?
- Hvorfor blev nogle lande “rige” og andre “fattige”, da spillet var ovre?
- Hvordan oplevede I at tilhøre enten i-lande eller u-lande (industrilande eller udviklingslande)
- Hvilke fordele og/eller ulemper er der ved at være et råstofproducerende land? Eller et land med en veluddannet arbejdskraft? Eller en højtudviklet industri?
- Opstod der konflikter mellem landene? Hvorfor? Hvordan blev de løst?
- Fandt nogle lande ud af at samarbejde? Hvem, hvordan og hvorfor?
- Kan I bedre forstå nogle af ulighederne i den virkelige verden? Hvordan?
- Hvordan kan Danmark hjælpe landene i den fattige verden?
I snakkede om og skrev ned til hvert spørgsmål. Det I skrev ned, skal I nu finde frem. Læs det igennem sammen i jeres studiegruppe.
I skal på baggrund af spillet i sidste uge og jeres nedskrevne noter fra ugeopgaven nu gøre følgende:
- I skal hver især åbne et tomt dokument. I skal nu være stille i 5 minutter (lad en af jer holde øje med tiden). I de 5 minutter skal I hver især skrive alt ned, hvad I kommer til at tænke på under overskriften “Fordeling af verdens goder”. Du kan tage udgangspunkt i nogle af følgende spørgsmål, men må også bare skrive frit, hvad du kommer til at tænke på i forbindelse med emnet. Du skal helst skrive hele tiden under de 5 minutter:
-
- Hvordan tænker du verdens goder er fordelt? Ser du dig selv som rig eller fattig eller midt imellem? Kender du nogle fattige? Kender du nogle rige? Hvad ved du om fattigdom? Hvem oplever fattigdom? Hvor opleves fattigdom? Hvad ved du om ulighed? Hvem oplever ulighed? Hvor opleves ulighed? Hvad kan man gøre i forhold til fattigdom og ulighed i verden? Skal man gøre noget? Hvis skyld er det, at der er stor forskel på rig og fattig? osv…
2. Når de 5 minutter er gået, skal I tage en runde i gruppen, hvor I hver især fortæller, hvad I har skrevet ned. Det handler ikke om, hvad der er rigtigt eller forkert, men hvad jeres tanker er om emnet.
3. Derefter skal I ud fra jeres tanker og de erfaringer, I gjorde jer i sidste uge i spillet, i studiegruppen finde frem til 3 problemstillinger inden for det overordnede emne “Fordeling af verdens goder”. Jeres tre problemstillinger noteres ned i det dokument, I har fælles, som I lavede i sidste uges ugeopgave.
HUSK – en problemstilling er noget, man kan undersøge og ikke bare komme med et enkelt entydigt svar på.
Deadline: Tirsdag kl. 22