J: Reklamer og markedsføring (Gruppeopgave)

Ansvarlige lærere: JA/SN

I skal være særligt opmærksom på nedenstående opgave. Noget skal laves sammen med hele gruppen, hvor en anden del skal laves opdelt.

 

  1. A) LÆS FÆLLES:
  • Læs TEKST 1 – pdf-filen ”Reklamen som genre” og svar efterfølgende på nedenstående spørgsmål

TEKST 1 – Reklamen som genre

  1. Hvad er en reklame? (Beskriv med dine egne ord, hvad en reklame er)
  2. Find efterfølgende 3 reklamer, der tydeligt viser, hvad de reklamerer for.

 

  1. B) OPDELING: (Læs grundigt)

I timerne på onsdag skal I på et tidspunkt i timen i studiegruppen  opdeles i 2 forskellige klasser. Den ene del skal arbejde med de trykte reklamer, hvor den anden del skal arbejde med TV-reklamer.

Med andre ord skal I inden timens start på onsdag have bestemt, hvordan I deles op i studiegruppen. Hvis du allerede ved meget om ”Trykte reklamer” – så opfordrer vi dig til, at du udfordrer dig selv og vælger det, som du ved mindst om!

I laver opdelingen nu og arbejder efterfølgende opdelt i studiegruppen videre med nedenstående opgaver.

  • Dem som skal arbejde med de ”TRYKTE REKLAMER” skal arbejde med TEKST 2 + opgaver.
  • Dem som skal arbejde med ”TV-REKLAMER” skal arbejde med TEKST 3 + opgaver.

 

  • Læs TEKST 2 – pdf-filen ”Trykte Reklamer” og svar efterfølgende på nedenstående spørgsmål

TEKST 2 – Reklamer (Trykte)

 

  1. Hvad menes der med, at reklamer er medie-propaganda?
  2. Hvad er forskellen på: Afsenderrettet reklame og modtagerrettet reklame?
  3. Hvilke forskellige reklametyper nævnes i teksten? I skal kunne forklare dem hver især
  4. Hvad betyder ordet ”Fyndig”
  5. Hvad betyder denotation og konnotation? Hvordan skal vi forstå disse begreber i forhold til hinanden?

Deadline: Tirsdag kl. 22.00

  • Læs TEKST 3 – pdf-filen ”Tv reklamer” og svar efterfølgende på nedenstående spørgsmål

Tekst 3 – TV-reklamer

Læs siderne om Tv-reklamer  og hjælp hinanden med at forstå begreber og sammenhænge. Husk også at læse billedteksterne. I skal kunne forklare følgende begreber grundigt på klassen (notér ned):

– Sagligt indhold/usagligt indhold

– Voice over

– Jingle

– Klichéer/stereotyper

– Sagprosa/fiktion

– De 10 forskellige genreinddelinger (s. 95-99)

– En præmis

– Hollywoodmodellen (s. 100)

Deadline: Tirsdag kl. 22.00

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *