Ansvarlige lærere: JA/SN
I skal være særligt opmærksom på nedenstående opgave. Noget skal laves sammen med hele gruppen, hvor en anden del skal laves opdelt.
- A) LÆS FÆLLES:
- Læs TEKST 1 – pdf-filen ”Reklamen som genre” og svar efterfølgende på nedenstående spørgsmål
- Hvad er en reklame? (Beskriv med dine egne ord, hvad en reklame er)
- Find efterfølgende 3 reklamer, der tydeligt viser, hvad de reklamerer for.
- B) OPDELING: (Læs grundigt)
I timerne på onsdag skal I på et tidspunkt i timen i studiegruppen opdeles i 2 forskellige klasser. Den ene del skal arbejde med de trykte reklamer, hvor den anden del skal arbejde med TV-reklamer.
Med andre ord skal I inden timens start på onsdag have bestemt, hvordan I deles op i studiegruppen. Hvis du allerede ved meget om ”Trykte reklamer” – så opfordrer vi dig til, at du udfordrer dig selv og vælger det, som du ved mindst om!
I laver opdelingen nu og arbejder efterfølgende opdelt i studiegruppen videre med nedenstående opgaver.
- Dem som skal arbejde med de ”TRYKTE REKLAMER” skal arbejde med TEKST 2 + opgaver.
- Dem som skal arbejde med ”TV-REKLAMER” skal arbejde med TEKST 3 + opgaver.
- Læs TEKST 2 – pdf-filen ”Trykte Reklamer” og svar efterfølgende på nedenstående spørgsmål
- Hvad menes der med, at reklamer er medie-propaganda?
- Hvad er forskellen på: Afsenderrettet reklame og modtagerrettet reklame?
- Hvilke forskellige reklametyper nævnes i teksten? I skal kunne forklare dem hver især
- Hvad betyder ordet ”Fyndig”
- Hvad betyder denotation og konnotation? Hvordan skal vi forstå disse begreber i forhold til hinanden?
Deadline: Tirsdag kl. 22.00
- Læs TEKST 3 – pdf-filen ”Tv reklamer” og svar efterfølgende på nedenstående spørgsmål
Læs siderne om Tv-reklamer og hjælp hinanden med at forstå begreber og sammenhænge. Husk også at læse billedteksterne. I skal kunne forklare følgende begreber grundigt på klassen (notér ned):
– Sagligt indhold/usagligt indhold
– Voice over
– Jingle
– Klichéer/stereotyper
– Sagprosa/fiktion
– De 10 forskellige genreinddelinger (s. 95-99)
– En præmis
– Hollywoodmodellen (s. 100)
Deadline: Tirsdag kl. 22.00