Ansvarlig lærer: AR/AO
Vi startede på at læse en lidt længere artikel fra Kristeligt Dagblad i timerne i sidste uge. Den skal gøres færdig med tilhørende arbejdsspørgsmål:
Artikel læses (papirformat) i 2-mandsgrupper – OBS streg vigtige ting ned undervejs
- Hvad er situationen i 2013 i det nordlige Mali?
- Beskriv de to primære folkeslag i Mali og deres historiske baggrund
- Tuaregerne i det nordlige ørkenområde af Mali
- Det sydlige Malis sorte afrikanske befolkning
- Hvad er grunden til at de to folkeslag er bundet sammen som nation?
- Hvordan opfattede de franske kolonimyndigheder det nordlige og sydlige Mali vidt forskelligt?
- Hvorfor fik Tuareggerne i nord lov til at bevare større grad af selvstændighed?
- Militante islamister kommer til i 00’erne og i 2011-2013 overtager de kontrollen med det nordlige Mali. Førhen kontrollerede tuareg handel med salt og guld i ørkenområderne. Hvad kontrollerer islamister og blandt andet Al Qaeda nu?
- På hvilken måde bliver det et problem for Europa?
Sørg for at svare så fyldestgørende som muligt. Opsøg gerne mere information på nettet, hvis der er sammenhænge i teksten, du ikke helt forstår (fx hvorfor er Islam overhovedet så massivt i Nordafrika?). Nåede I at lave det i sidste uge, så tjek lige op på det igen, så I er klar til at deltage på klassen. OG – husk at det ok, at det er svært og komplekst 🙂
Deadline: Tirsdag kl. 20.00